Inbreng VVD-fractie inzake raadsvoorstel Doelgroepenvervoer regio Gooi en Vechtstreek

Inbreng VVD-fractie inzake Doelgroepenvervoer in de regio Gooi en Vechtstreek

In de raad van 7 mei jl. is het raadsvoorstel over het doelgroepenvervoer in de regio Gooi en Vechtstreek aan de orde geweest. Het doelgroepenvervoer bestaat uit Wmo vervoer, leerlingenvervoer, jeugdhulpvervoer en vervoer van en naar de dagbesteding. In totaal ongeveer 9.000 inwoners van de regio maken gebruik van het doelgroepenvervoer. Afgelopen periode hebben de gemeenten in de regio te maken gehad met meerdere faillissementen van en rechtszaken met vervoerders. Hierdoor kwam de continuïteit van het vervoer in het geding en ook de kwaliteit van het vervoer stond ter discussie. In verband hiermee heeft de regio de deelnemende gemeenten een voorstel tot inbesteden voorgelegd. Dit houdt in dat door de regio een BV Vervoer wordt opgericht die het doelgroepenvervoer zal gaan uitvoeren.

De VVD-fractie heeft dit raadsvoorstel ondersteund. Onze fractiegenoot Sorrel Hidding heeft het VVD standpunt tijdens de raad van 7 mei jl. als volgt verwoord:

“Als VVD zijn wij natuurlijk voor marktwerking. In het geval dat de markt zijn werk echter niet goed doet - en dat is bij het doelgroepenvervoer in de Gooi en Vechtstreek duidelijk het geval - dan nemen wij onze verantwoordelijkheid voor deze kwetsbare groep inwoners in plaats van een ideologische discussie te voeren over aanbesteden. Als moeder van een kind dat jarenlang gebruik moest maken van leerlingenvervoer weet ik als geen ander hoe groot de impact was op mijn kind als er steeds wisselingen van de wacht waren. En de impact die dit op het kind heeft, gaat vaak door tot in de avonduren. Voor kwetsbare kinderen is dit funest, maar ook voor het gezin en school die hiermee moeten omgaan.”

Hoewel wij in dit geval voor inbesteden hebben gestemd, hebben wij aangegeven dat in de op te richten BV Vervoer de ondersteuning voor HR en Financiën, planning en customer service te minimaal is. Wij hebben hiervoor een amendement (bijlage 1) ingediend dat helaas niet door de andere partijen werd gesteund. Wel aangenomen is ons amendement (bijlage 2) om aan de Raad van Commissarissen toe te voegen een ervaren iemand met gedegen ervaring in de branche die, tevens sparringpartner voor de directeur kan zijn.