Reactie VVD op brief inzake kritiek op meer woningbouw

Reactie van fractievoorzitter Sieta Vermeulen op ingezonden brief inzake de kritiek op meer woningbouw

In Weekblad Wijdemeren van 30 april jl. stond een ingezonden brief met de kop “Kritiek op meer woningbouw”. Onze fractievoorzitter Sieta Vermeulen heeft op deze ingezonden brief als volgt gereageerd:

“Hiermee wil ik reageren op de ingezonden brief van de heer Marco Ritt uit Nederhorst den Berg. Hij reageert hiermee op een artikel in Weekblad Wijdemeren van 22 april jl. waarin de consequenties worden beschreven wanneer de plannen van de provincie Noord-Holland doorgaan en 80% van Wijdemeren een zgn. Beschermd Provinciaal Landschap wordt en bouwen daardoor praktisch onmogelijk wordt. Natuurlijk wil ook de VVD Wijdemeren landelijk houden en ons landschap beschermen. Wij sluiten onze ogen echter niet voor de gevolgen die het beleid van de provincie zal hebben. Dat betekent dat er geen mogelijkheid is om een woning in Wijdemeren te vinden voor de meer dan 1.000 woningzoekenden, waaronder veel jongeren, er geen woningen in het middensegment gebouwd kunnen worden waardoor er geen doorstroming kan plaatsvinden, dat de vergrijzing in Wijdemeren in versneld tempo doorgaat, een vergrijzing die nu al hoger is in vergelijking met de regio Gooi & Vecht en ook landelijk. Dat betekent ook, dat winkels en basisscholen dreigen te verdwijnen, onze verenigingen op termijn onvoldoende leden hebben en dus dat de leefbaarheid van onze dorpen onder druk komt te staan. Zonder die paar bouwprojecten (Groenewoud en Zuidsingel Zuid in Kortenhoef en Nederhorst Noord in Nederhorst den Berg) die de gemeente voor ogen heeft, verwordt Wijdemeren tot een reservaat. Dat klinkt hard, maar het is wel de consequentie als de plannen van de provincie doorgaan. Nogmaals, ook de VVD wil het landelijke karakter van Wijdemeren behouden en niet overal bouwen, maar wij sluiten de ogen niet voor de realiteit. Dat vinden wij ook in het belang van onze inwoners. In zijn ingezonden brief geeft dhr. Ritt aan dat er nog wel ruimte is voor woningbouw onder de nieuwe regels. Wij nodigen dhr. Ritt  graag uit om aan te geven waar die volgens hem dan zijn, dan zullen wij die als VVD zeker in overweging nemen.”