Beantwoording vragen VVD inzake toewijzing 8 rijwoningen Nederhorst den Berg

Toewijzing 8 rijwoningen aan inwoners van Wijdemeren

De gemeenteraad heeft op 30 mei 2017 het bestemmingsplan verplaatsing agrarisch bedrijf Juliana-Bernhardplein/Eilandseweg Nederhorst den Berg vastgesteld. Op de plek van het voormalige agrarische bedrijf is een bouwplan ontwikkeld voor de bouw van onder meer 8 rijwoningen in de prijsklasse tot 300.000. Bij navraag is gebleken dat met de projectontwikkelaar geen afspraken zijn gemaakt over de toewijzing van de 8 rijwoningen aan inwoners van Wijdemeren.

De VVD-fractie heeft daarom vragen gesteld aan de portefeuillehouder. Hieronder de beantwoording op de vragen.

1.    Zijn er een speciale redenen waarom geen afspraken zijn gemaakt met de projectontwikkelaar? Zo ja, welke zijn dit?

Antwoord: Ja, er worden voor woningen in deze prijsklasse van ca. € 300.000 geen afspraken gemaakt omdat het op grond van de huisvestingswet niet is toegestaan om aparte toewijzingsafspraken te maken.

2.    Zo nee, kunt u contact opnemen met de projectontwikkelaar over de toewijzing van de 8 rijwoningen aan inwoners van Wijdemeren?

Antwoord: Ja dat kan. We kunnen de ontwikkelaar vriendelijk verzoeken mee te werken aan het met voorrang bekend maken van de plannen voor deze koopwoningen aan inwoners van Wijdemeren/Nederhorst den Berg. Het argument daarvoor zou kunnen zijn dat deze woningen vallen binnen de grens van de Nationale Hypotheek Garantie(NHG) en dat daardoor ook koopstarters een starterslening kunnen aanvragen.

3.    Kunt u ons toezeggen dat bij toekomstige bouwprojecten standaard afspraken worden gemaakt met projectontwikkelaars over de toewijzing van woningen aan inwoners van Wijdemeren?

Antwoord: Nee, dat kunnen wij niet toezeggen. De woningwet beperkt de mogelijkheden voor het maken van toewijzingsafspraken voor koopwoningen. Het college zal naar aanleiding van de vorig jaar ingediende motie “woningen om zelf in te kunnen wonen” onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om hier invulling aan te geven. Dit pakken wij op binnen de portefeuille wonen. Wij komen hier in de raad op terug.